De Jure

Main Menu

  • Μεταρρύθμιση
  • Αποφάσεις
  • Νομοθετικά
  • Αγορεύσεις
  • Ex Parte
    • De Jure
    • De Facto
    • Ενσταντανέ
  • Προφίλ
    • Συνέντευξη
    • Παρουσίαση
    • Ανακοινώσεις
    • Εκδηλώσεις
    • Βιβλιοθήκη
  • Podcasts

logo

  • Μεταρρύθμιση
    • Τρέχουν για τη μεταρρύθμιση – Το έγγραφο Κληρίδη και ο ρόλος Ιωνά

      1 Νοεμβρίου, 2020
      0
    • Κληρίδης Vs Κορφιώτης: Ανταλλάζουν αιχμές για τη μεταρρύθμιση

      12 Οκτωβρίου, 2020
      0
    • Μεταρρύθμιση: Δεν περιμένει τους δικηγόρους η Βουλή

      27 Αυγούστου, 2020
      0
    • Θεσμικές αλλαγές στη βάση αρχών και όχι συναλλαγών

      28 Ιουλίου, 2020
      0
    • Επέστρεψαν στο υπ. Δικαιοσύνης τα νομοσχέδια της μεταρρύθμισης

      24 Ιουλίου, 2020
      0
    • Ανώτατο: Προσβλητικές οι αναφορές για το Δικαστικό Συμβούλιο

      20 Ιουνίου, 2020
      1
    • Ενστάσεις ΠΔΣ για τη μεταρρύθμιση - Επιστολή προς Ν. Αναστασιάδη

      18 Ιουνίου, 2020
      0
    • Ώρα μηδέν για Δικαιοσύνη

      4 Νοεμβρίου, 2019
      0
    • Το Ανώτατο παραμένει αν(εξ)έλεγκτο

      3 Νοεμβρίου, 2019
      0
  • Αποφάσεις
    • Δίκη-εξπρές για τους Ανεξάρτητους, ενόψει δημοτικών εκλογών

      21 Μαΐου, 2021
      0
    • Το νέο (επικίνδυνο) δόγμα του Ανωτάτου

      5 Νοεμβρίου, 2020
      0
    • «Αδειάζει» Σιζόπουλο το Δικαστήριο – Τα κόμματα ελέγχονται

      11 Οκτωβρίου, 2020
      0
    • Στο Εφετείο εναντίον της κόρης του για θέμα... διδάκτρων

      11 Σεπτεμβρίου, 2020
      0
    • Αιτητής ασύλου στη φυλακή για βιασμό Λετονής

      10 Αυγούστου, 2020
      0
    • Στο κελί 26χρονος για παιδική πορνογραφία

      8 Αυγούστου, 2020
      0
    • Υπόθεση παιδοκτόνου: Το εύρημα που σόκαρε το Δικαστήριο

      5 Αυγούστου, 2020
      0
    • «Είμαι βουλευτής… δεν μπορείτε να με καταγγείλετε»

      31 Ιουλίου, 2020
      0
    • Παραμερίστηκε απόφαση υπέρ ασφαλιστικής εταιρείας

      28 Ιουλίου, 2020
      0
  • Νομοθετικά
    • Στο παρά πέντε της κάλπης, Συμβούλιο κατά της διαφθοράς

      27 Μαΐου, 2021
      0
    • Θ. Ανδρέου: Μπάζει η απόφαση για πόθεν έσχες Παμπορίδη

      4 Μαΐου, 2021
      0
    • Α. Αδάμου: Ουδέν μεμπτόν στο πόθεν έσχες Παμπορίδη

      30 Απριλίου, 2021
      0
    • «Αδιανόητο πρώην υπουργός να κρύβεται πίσω από εταιρείες»

      29 Απριλίου, 2021
      0
    • Βουλή: Στο εκτελεστικό η διαφάνεια με απόφαση-αίσχος

      27 Απριλίου, 2021
      0
    • Ανήλικοι παραβάτες: Ψηφίστηκε ο Νόμος, ανέτοιμο το κράτος

      11 Απριλίου, 2021
      0
    • Δ. Ιωαννίδης: Ευθύνες με… παρελθόν για το μακελειό στους Εργάτες

      18 Φεβρουαρίου, 2021
      0
    • Μισθός 60% στον ιδιωτικό τομέα, 100% στο Δημόσιο

      8 Φεβρουαρίου, 2021
      0
    • Ζ. Κουλίας – Κ. Ευσταθίου: Παρανομεί η Βουλή, λόγω ασυλίας

      30 Ιανουαρίου, 2021
      0
  • Αγορεύσεις
    • «SafePass» και αστυνομικός έλεγχος: Μπορεί να εφαρμοστεί;

      12 Μαΐου, 2021
      0
    • Η Δικαιοσύνη που δεν ήρθε ποτέ για τον Αλέκο Κωνσταντινίδη

      17 Φεβρουαρίου, 2021
      0
    • Οι επτά πληγές της διαφθοράς

      18 Οκτωβρίου, 2020
      0
    • Αναγκαία η προστασία των βουλευτών από το προνόμιο της ασυλίας;

      17 Οκτωβρίου, 2020
      0
    • Η αρχή της Διαφάνειας δημιουργεί υποχρεώσεις στους δικηγόρους;

      14 Οκτωβρίου, 2020
      0
    • Οι δύο όψεις του κυπριακού
      «στρατο-σκεπτικισμού»
      …και η ρεαλιστική απάντηση

      7 Σεπτεμβρίου, 2020
      0
    • Στις ελληνικές καλένδες οι συστάσεις του IPA

      9 Αυγούστου, 2020
      0
    • Θεσμικές αλλαγές στη βάση αρχών και όχι συναλλαγών

      28 Ιουλίου, 2020
      0
    • Οι πολιτικές επιπτώσεις των πανδημιών

      7 Απριλίου, 2020
      0
  • Ex Parte
    • Γιατί μας γράφει ο Αναστασιάδης;

      4 Ιουνίου, 2021
      0
    • Πολιτικά παιχνίδια στη Βουλή ή σοβαρότητα;

      28 Μαΐου, 2021
      0
    • Τελικά, ψηφίζουμε entertainers;

      27 Μαΐου, 2021
      0
    • Υποψήφιε βουλευτή και υποψήφια βουλεύτρια, σου συστήνω τον Henry

      18 Μαΐου, 2021
      0
    • Nέα Πρόταση στο Κυπριακό

      30 Απριλίου, 2021
      0
    • Σώζεται η δημοκρατία στην Κυπριακή Δημοκρατία;

      14 Μαρτίου, 2021
      0
    • Ανοικτή επιστολή προς υποψήφιους ψηφοφόρους

      4 Μαρτίου, 2021
      0
    • Όλοι είναι ίσοι ενώπιον του Νόμου (στη Γαλλία)

      4 Μαρτίου, 2021
      0
    • Πώς η Κύπρος επιλέγει τους ηγέτες της;

      25 Φεβρουαρίου, 2021
      0
    • De Jure
    • De Facto
    • Ενσταντανέ
  • Προφίλ
    • Συνέντευξη
    • Παρουσίαση
    • Ανακοινώσεις
    • Εκδηλώσεις
    • Βιβλιοθήκη
  • Podcasts
Νομοθετικά
Home›Νομοθετικά›Βουλή: Στο εκτελεστικό η διαφάνεια με απόφαση-αίσχος

Βουλή: Στο εκτελεστικό η διαφάνεια με απόφαση-αίσχος

By Νάταλι Μιχαηλίδου
27 Απριλίου, 2021
5350
0
Share:

Στον κάδο των αχρήστων με συνοπτικές διαδικασίες η πρώτη και μοναδική ένορκη καταγγελία εναντίον αξιωματούχου της Κυπριακής Δημοκρατίας στα 16 χρόνια ισχύς του Νόμου για το πόθεν έσχες. Μνημείο αδιαφάνειας αποτελεί η απόφαση της Ειδικής Κοινοβουλευτικής Επιτροπής.

Γράφει: Νάταλι Μιχαηλίδου

Ούτε έλεγχος, ούτε διαφάνεια. Έτι περαιτέρω, ουδεμία υποχρέωση λογοδοσίας για τα κέρδη και τα εισοδήματα που προκύπτουν από την επιχειρηματική δραστηριότητα των εταιρειών τους δεν ενέχουν οι αξιωματούχοι της Κυπριακής Δημοκρατίας. Αυτό προκύπτει από όσα αποφάνθηκε η Ειδική Κοινοβουλευτική Επιτροπή για το Πόθεν Έσχες, η οποία κλήθηκε για πρώτη φορά στα χρονικά της να εξετάσει καταγγελία εναντίον πρώην μέλους του υπουργικού Συμβουλίου, για ψευδή δήλωση περιουσίας, για καταδολίευση του δημοσίου και της Πολιτείας και απόκρυψη περιουσιακών στοιχείων και εισοδημάτων ύψους εκατομμυρίων ευρώ.

Αντί έρευνας, ισχυρό άλλοθι
Μεσούσης της διαδικασίας αναθεώρησης του νομοθετικού πλαισίου, κρίθηκε η τύχη της μοναδικής γραπτής και ένορκης καταγγελίας στην οποία προέβη δεόντως πολίτης, από την θέσπιση του Νόμου το 2004 μέχρι σήμερα. Η καταγγελία, που αφορά στη δήλωση πόθεν έσχες πρώην υπουργού, παραδόθηκε στην Γραμματεία της Ειδικής Επιτροπής στις 20 Ιουλίου 2020. Οχτώ μήνες μετά και παρά τις επισημάνσεις και καταγεγραμμένες ανησυχίες της Κομισιόν για την ακρίβεια των στοιχείων που καταγράφονται στις δηλώσεις περιουσιακών στοιχείων που υποβάλλουν οι ελεγχόμενοι στην Κύπρο (βουλευτές, υπουργοί, δημόσιοι αξιωματούχοι κ.α.), η Ειδική Επιτροπή της Βουλής έδωσε τη δική της… ερμηνεία στις υφιστάμενες πρόνοιες, καταλήγοντας σε αιτιολογία που δίνει ισχυρό άλλοθι στην αδιαφάνεια και δημιουργεί τεχνητά προσκόμματα στην καταπολέμηση της διαφθοράς.

Συγκεκριμένα, σε συνεδρία της που πραγματοποιήθηκε στις 4 Μαρτίου, η εν λόγω Επιτροπή αποφάσισε καταληκτικά ότι «[…] δεν υπάρχει υποχρέωση από τον Νόμο για υποβολή στη δήλωση του αξιωματούχου των περιουσιακών στοιχείων, των κερδών ή ζημιών, των εισοδημάτων ή άλλων εσόδων των νομικών προσώπων που σχετίζονται με οποιοδήποτε τρόπο με αυτόν». Εν ολίγοις, οποιοσδήποτε βουλευτής, υπουργός ή δημόσιος αξιωματούχος μπορεί να δραστηριοποιείται κάτω από την ομπρέλα εταιρείας του, χωρίς υποχρέωση να λογοδοτεί και να δημοσιοποιεί τα κέρδη και τα έσοδά του. Δεδομένης της διαπίστωσης αυτής «η Επιτροπή αποφάσισε ότι δεν συντρέχουν λόγοι για διεξαγωγή έρευνας».

Ενταφιασμός της καταγγελίας
Σημειώνεται, πάντως, ότι σύμφωνα με το άρθρο 7(Ι)(α) του περί του Προέδρου, των Υπουργών και των Βουλευτών της Κυπριακής Δημοκρατίας (Δήλωση και Έλεγχος Περιουσίας) Νόμου [49(Ι)2004], η αρμόδια Επιτροπή δύναται να αρχίσει τη διεξαγωγή έρευνας σχετικά με το περιεχόμενο δήλωσης «όταν υπάρχει ενώπιόν της ένορκη γραπτή καταγγελία ότι ο Πρόεδρος ή ο συγκεκριμένος υπουργός ή βουλευτής έχει άμεσο ή έμμεσο ή συγκαλυμμένο περιουσιακό όφελος, το οποίο όπως εύλογα πιστεύει, ο καταγγέλλων, δεν έχει περιληφθεί στη δήλωσή του».

Οι λόγοι για τους οποίους κρίθηκε αχρείαστη η διεξαγωγή έρευνας στην προκειμένη περίπτωση, εφόσον φαίνεται να πληρούνταν οι προϋποθέσεις που ορίζει ο Νόμος, παραμένουν αδιευκρίνιστοι. Επιπρόσθετα, να σημειωθεί ότι μετά και την 9η τροποποίηση του Συντάγματος το 2016, με την οποία κατέστη δυνατή η επέμβαση στο δικαίωμα της ιδιωτικής ζωής «προς το συμφέρον της διαφάνειας στη δημόσια ζωή ή για σκοπούς λήψης μέτρων εναντίον της διαφθοράς», ο Νόμος κατέστη επιτέλους εφαρμόσιμος (δώδεκα χρόνια μετά την ψήφισή του) εφόσον δεν προσκρούει πλέον στο άρθρο 15.

Παρά ταύτα, στο ερώτημα κατά πόσον η κείμενη νομοθεσία για το «πόθεν έσχες» εφαρμόζεται με τρόπο που να την καθιστά επαρκές εργαλείο για την αντιμετώπιση της διαφθοράς, της φοροδιαφυγής, του αθέμιτου πλουτισμού, της επικράτησης της διαφάνειας,  της ορθής λειτουργίας των δημοκρατικών θεσμών και της διασφάλισης εν τέλει των αρχών του Κράτους Δικαίου, η Επιτροπή με την πρόσφατη απόφασή της απάντησε -εμμέσως πλην σαφώς- αρνητικά. Επί της ουσίας, όπως υποδεικνύουν στο dejure έγκριτοι νομικοί, βάσει της αιτιολογίας που δίδεται από την Ειδική Επιτροπή για την απόφασή της, τεκμαίρεται ότι τα πρόσωπα που ελέγχονται δύνανται να δραστηριοποιούνται επιχειρηματικά και να αποκτούν περιουσία, κέρδη και εισοδήματα μέσω εταιρειών τους χωρίς υποχρέωση κοινοποίησης των σχετικών στοιχείων κατά την υποβολή των δηλώσεων πόθεν έσχες, που αυτονόητα επιβάλλεται να ικανοποιούν τα ελάχιστα κριτήρια αλήθειας και πληρότητας.

Ψιλά γράμματα η εφαρμογή του Νόμου
Γίνεται επιπλέον λόγος για εξόφθαλμη παραβίαση του αντικειμενικού σκοπού του Νόμου, ο οποίος εκ του προοιμίου του ρητά αναφέρει ότι «η διαφάνεια στη δημόσια ζωή εξυπηρετεί την παρεμπόδιση της εκμετάλλευσης δημοσίου αξιώματος, θέσης ή ιδιότητας και αποσκοπεί στην πρόληψη και καταπολέμηση της διαφθοράς στη δημόσια ζωή». Επιπρόσθετα, σύμφωνα με σχετική Έκθεση της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Νομικών (3 Μαρτίου, 2004), στόχος της νομοθεσίας ήταν η υιοθέτηση μέτρων που να καθιερώνουν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τη διαφάνεια στην πολιτική σκηνή του τόπου, ενώ κατά τη σύνταξή της λήφθηκαν υπόψιν προενταξιακές συστάσεις του Συμβουλίου της Ευρώπης, ρόλος του οποίου είναι να διαφυλάττει το κράτος δικαίου.

Όσον αφορά στην Ειδική Κοινοβουλευτική Επιτροπή για το Πόθεν Έσχες και τα μέλη της να σημειωθεί ότι συστάθηκε για πρώτη φορά στις 11 Νοεμβρίου 2004 και  λειτουργεί με αρμοδιότητα την υλοποίηση των προνοιών του περί Προέδρου, των Υπουργών και των Βουλευτών της Κυπριακής Δημοκρατίας (Δήλωση και Έλεγχος της Περιουσίας) Νόμου. Βάσει της επίσημης ιστοσελίδας της Βουλής απαρτίζεται από τον Πρόεδρο της Βουλής (ex officio), δύο τακτικά μέλη (Ν. Τορναρίτης ΔΗΣΥ και Γ. Λουκαΐδης ΑΚΕΛ) και δύο αναπληρωματικά μέλη (Χ. Ερωτοκρίτου ΔΗΚΟ και Μ. Σιζόπουλος ΕΔΕΚ).

Από την εν λόγω απόφαση, πάντως, προκύπτει σωρεία ερωτημάτων τόσο ως προς τον τρόπο προσέγγισης καταγγελιών του είδους από τους καθ’ ύλην αρμόδιους, όσο και για τον βαθμό ελέγχου που δύναται να ασκηθεί, αλλά και την τήρηση των αρχών που διέπουν ένα κράτος δικαίου, καθότι πλέον δημιουργείται ισχυρό προηγούμενο για οποιαδήποτε παρόμοια υπόθεση.

 

 

 

TagsΒουλήδιαφάνειαπόθεν έσχες
Previous Article

Ανήλικοι παραβάτες: Ψηφίστηκε ο Νόμος, ανέτοιμο το ...

Next Article

«Αδιανόητο πρώην υπουργός να κρύβεται πίσω από ...

0
Shares
  • 0
  • +
  • 0
  • 0
  • 0

Related articles More from author

  • Νομοθετικά

    Ζ. Κουλίας – Κ. Ευσταθίου: Παρανομεί η Βουλή, λόγω ασυλίας

    30 Ιανουαρίου, 2021
    By Νάταλι Μιχαηλίδου
  • Νομοθετικά

    Α. Αδάμου: Ουδέν μεμπτόν στο πόθεν έσχες Παμπορίδη

    30 Απριλίου, 2021
    By Νάταλι Μιχαηλίδου
  • Ex Parte

    Πολιτικά παιχνίδια στη Βουλή ή σοβαρότητα;

    28 Μαΐου, 2021
    By Νάταλι Μιχαηλίδου
  • Ex Parte

    Ανοικτή επιστολή προς υποψήφιους ψηφοφόρους

    4 Μαρτίου, 2021
    By Νάταλι Μιχαηλίδου
  • Αγορεύσεις

    Αναγκαία η προστασία των βουλευτών από το προνόμιο της ασυλίας;

    17 Οκτωβρίου, 2020
    By Νάταλι Μιχαηλίδου
  • Ex Parte

    Κρατικός προϋπολογισμός 2021: Το ενδεχόμενο της καταψήφισης

    17 Δεκεμβρίου, 2020
    By Νάταλι Μιχαηλίδου

You may interested

  • ΑγορεύσειςΜεταρρύθμιση

    Θεσμικές αλλαγές στη βάση αρχών και όχι συναλλαγών

  • Μεταρρύθμιση

    Μεταρρύθμιση: Δεν περιμένει τους δικηγόρους η Βουλή

  • Μεταρρύθμιση

    Ώρα μηδέν για Δικαιοσύνη

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ

Ex Parte

Γιατί μας γράφει ο Αναστασιάδης;

O Νίκος Αναστασιάδης ένα θέμα με τον Γκέμπελς το έχει. Σε δύο περιπτώσεις, στις 28.01.21 σε διάγγελμα του και στις 20.05.21 σε ανάρτηση του στο tweeter, μίλησε για τις πρακτικές ...
  • Πολιτικά παιχνίδια στη Βουλή ή σοβαρότητα;

    By Νάταλι Μιχαηλίδου
    28 Μαΐου, 2021
  • Τελικά, ψηφίζουμε entertainers;

    By Νάταλι Μιχαηλίδου
    27 Μαΐου, 2021
  • Στο παρά πέντε της κάλπης, Συμβούλιο κατά της διαφθοράς

    By Νάταλι Μιχαηλίδου
    27 Μαΐου, 2021
  • Δίκη-εξπρές για τους Ανεξάρτητους, ενόψει δημοτικών εκλογών

    By Νάταλι Μιχαηλίδου
    21 Μαΐου, 2021

Χρήσιμοι Σύνδεσμοι

  • Ανώτατο Δικαστήριο
  • Νομική Υπηρεσία
  • Υπουργείο Δικαιοσύνης
  • Διεθνές Δικαστήριο

Επικοινωνία

[email protected]

Timeline

  • 4 Ιουνίου, 2021

    Γιατί μας γράφει ο Αναστασιάδης;

  • 28 Μαΐου, 2021

    Πολιτικά παιχνίδια στη Βουλή ή σοβαρότητα;

  • 27 Μαΐου, 2021

    Τελικά, ψηφίζουμε entertainers;

  • 27 Μαΐου, 2021

    Στο παρά πέντε της κάλπης, Συμβούλιο κατά της διαφθοράς

  • 21 Μαΐου, 2021

    Δίκη-εξπρές για τους Ανεξάρτητους, ενόψει δημοτικών εκλογών

SoundCloud

© Copyright De Jure. All rights reserved. | Developed by OPEN SOLUTIONS