De Jure

Main Menu

  • Μεταρρύθμιση
  • Αποφάσεις
  • Νομοθετικά
  • Αγορεύσεις
  • Ex Parte
    • De Jure
    • De Facto
    • Ενσταντανέ
  • Προφίλ
    • Συνέντευξη
    • Παρουσίαση
    • Ανακοινώσεις
    • Εκδηλώσεις
    • Βιβλιοθήκη
  • Podcasts

logo

  • Μεταρρύθμιση
    • Τρέχουν για τη μεταρρύθμιση – Το έγγραφο Κληρίδη και ο ρόλος Ιωνά

      1 Νοεμβρίου, 2020
      0
    • Κληρίδης Vs Κορφιώτης: Ανταλλάζουν αιχμές για τη μεταρρύθμιση

      12 Οκτωβρίου, 2020
      0
    • Μεταρρύθμιση: Δεν περιμένει τους δικηγόρους η Βουλή

      27 Αυγούστου, 2020
      0
    • Θεσμικές αλλαγές στη βάση αρχών και όχι συναλλαγών

      28 Ιουλίου, 2020
      0
    • Επέστρεψαν στο υπ. Δικαιοσύνης τα νομοσχέδια της μεταρρύθμισης

      24 Ιουλίου, 2020
      0
    • Ανώτατο: Προσβλητικές οι αναφορές για το Δικαστικό Συμβούλιο

      20 Ιουνίου, 2020
      1
    • Ενστάσεις ΠΔΣ για τη μεταρρύθμιση - Επιστολή προς Ν. Αναστασιάδη

      18 Ιουνίου, 2020
      0
    • Ώρα μηδέν για Δικαιοσύνη

      4 Νοεμβρίου, 2019
      0
    • Το Ανώτατο παραμένει αν(εξ)έλεγκτο

      3 Νοεμβρίου, 2019
      0
  • Αποφάσεις
    • Δίκη-εξπρές για τους Ανεξάρτητους, ενόψει δημοτικών εκλογών

      21 Μαΐου, 2021
      0
    • Το νέο (επικίνδυνο) δόγμα του Ανωτάτου

      5 Νοεμβρίου, 2020
      0
    • «Αδειάζει» Σιζόπουλο το Δικαστήριο – Τα κόμματα ελέγχονται

      11 Οκτωβρίου, 2020
      0
    • Στο Εφετείο εναντίον της κόρης του για θέμα... διδάκτρων

      11 Σεπτεμβρίου, 2020
      0
    • Αιτητής ασύλου στη φυλακή για βιασμό Λετονής

      10 Αυγούστου, 2020
      0
    • Στο κελί 26χρονος για παιδική πορνογραφία

      8 Αυγούστου, 2020
      0
    • Υπόθεση παιδοκτόνου: Το εύρημα που σόκαρε το Δικαστήριο

      5 Αυγούστου, 2020
      0
    • «Είμαι βουλευτής… δεν μπορείτε να με καταγγείλετε»

      31 Ιουλίου, 2020
      0
    • Παραμερίστηκε απόφαση υπέρ ασφαλιστικής εταιρείας

      28 Ιουλίου, 2020
      0
  • Νομοθετικά
    • Στο παρά πέντε της κάλπης, Συμβούλιο κατά της διαφθοράς

      27 Μαΐου, 2021
      0
    • Θ. Ανδρέου: Μπάζει η απόφαση για πόθεν έσχες Παμπορίδη

      4 Μαΐου, 2021
      0
    • Α. Αδάμου: Ουδέν μεμπτόν στο πόθεν έσχες Παμπορίδη

      30 Απριλίου, 2021
      0
    • «Αδιανόητο πρώην υπουργός να κρύβεται πίσω από εταιρείες»

      29 Απριλίου, 2021
      0
    • Βουλή: Στο εκτελεστικό η διαφάνεια με απόφαση-αίσχος

      27 Απριλίου, 2021
      0
    • Ανήλικοι παραβάτες: Ψηφίστηκε ο Νόμος, ανέτοιμο το κράτος

      11 Απριλίου, 2021
      0
    • Δ. Ιωαννίδης: Ευθύνες με… παρελθόν για το μακελειό στους Εργάτες

      18 Φεβρουαρίου, 2021
      0
    • Μισθός 60% στον ιδιωτικό τομέα, 100% στο Δημόσιο

      8 Φεβρουαρίου, 2021
      0
    • Ζ. Κουλίας – Κ. Ευσταθίου: Παρανομεί η Βουλή, λόγω ασυλίας

      30 Ιανουαρίου, 2021
      0
  • Αγορεύσεις
    • «SafePass» και αστυνομικός έλεγχος: Μπορεί να εφαρμοστεί;

      12 Μαΐου, 2021
      0
    • Η Δικαιοσύνη που δεν ήρθε ποτέ για τον Αλέκο Κωνσταντινίδη

      17 Φεβρουαρίου, 2021
      0
    • Οι επτά πληγές της διαφθοράς

      18 Οκτωβρίου, 2020
      0
    • Αναγκαία η προστασία των βουλευτών από το προνόμιο της ασυλίας;

      17 Οκτωβρίου, 2020
      0
    • Η αρχή της Διαφάνειας δημιουργεί υποχρεώσεις στους δικηγόρους;

      14 Οκτωβρίου, 2020
      0
    • Οι δύο όψεις του κυπριακού
      «στρατο-σκεπτικισμού»
      …και η ρεαλιστική απάντηση

      7 Σεπτεμβρίου, 2020
      0
    • Στις ελληνικές καλένδες οι συστάσεις του IPA

      9 Αυγούστου, 2020
      0
    • Θεσμικές αλλαγές στη βάση αρχών και όχι συναλλαγών

      28 Ιουλίου, 2020
      0
    • Οι πολιτικές επιπτώσεις των πανδημιών

      7 Απριλίου, 2020
      0
  • Ex Parte
    • Γιατί μας γράφει ο Αναστασιάδης;

      4 Ιουνίου, 2021
      0
    • Πολιτικά παιχνίδια στη Βουλή ή σοβαρότητα;

      28 Μαΐου, 2021
      0
    • Τελικά, ψηφίζουμε entertainers;

      27 Μαΐου, 2021
      0
    • Υποψήφιε βουλευτή και υποψήφια βουλεύτρια, σου συστήνω τον Henry

      18 Μαΐου, 2021
      0
    • Nέα Πρόταση στο Κυπριακό

      30 Απριλίου, 2021
      0
    • Σώζεται η δημοκρατία στην Κυπριακή Δημοκρατία;

      14 Μαρτίου, 2021
      0
    • Ανοικτή επιστολή προς υποψήφιους ψηφοφόρους

      4 Μαρτίου, 2021
      0
    • Όλοι είναι ίσοι ενώπιον του Νόμου (στη Γαλλία)

      4 Μαρτίου, 2021
      0
    • Πώς η Κύπρος επιλέγει τους ηγέτες της;

      25 Φεβρουαρίου, 2021
      0
    • De Jure
    • De Facto
    • Ενσταντανέ
  • Προφίλ
    • Συνέντευξη
    • Παρουσίαση
    • Ανακοινώσεις
    • Εκδηλώσεις
    • Βιβλιοθήκη
  • Podcasts
Νομοθετικά
Home›Νομοθετικά›Νομικές «τρύπες» στα μέτρα για τον κορωνοϊό

Νομικές «τρύπες» στα μέτρα για τον κορωνοϊό

By Νάταλι Μιχαηλίδου
13 Μαρτίου, 2020
1452
0
Share:

Ποινικό αδίκημα, κατά τον υπ. Υγείας, η μη συμμόρφωση με το Διάταγμα που εξέδωσε κατόπιν εξουσιοδότησης που έλαβε από το Υπουργικό Συμβούλιο. Απαραίτητη προϋπόθεση η ψήφιση και δημοσίευση Κανονισμών, υποδεικνύουν νομικοί.

Γράφει: Νάταλι Μιχαηλίδου

Ασκώντας τις εξουσίες που παρέχει το άρθρο 6 (γ) και (δ) του περί Λοιμοκαθάρσεως Νόμου, Κεφ. 260, οι οποίες του εκχωρήθηκαν με απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου (10.03), ο υπουργός Υγείας προχώρησε, με την έκδοση Διατάγματος, στον καθορισμό μέτρων για παρεμπόδιση της εξάπλωσης του κορωνοϊού.

Ως γνωστό, με βάση το Διάταγμα που έχει δημοσιευθεί στην επίσημη εφημερίδα της Δημοκρατίας, απαγορεύεται η συγκέντρωση και παραμονή άνω των 75 ατόμων στον ίδιο ενιαίο κλειστό χώρο, ακυρώνονται οι μαζικές εκδηλώσεις, συγκεντρώσεις, παρελάσεις και συναυλίες σε δημόσιους χώρους, ενώ η διεξαγωγή ποδοσφαιρικών και άλλων αγώνων θα πραγματοποιούνται χωρίς την παρουσία θεατών. Όλα τα μέτρα ισχύουν μέχρι τις 31 Μαρτίου.

Νομική βάση
Ο Νόμος, δυνάμει του οποίου έχει εκδοθεί το Διάταγμα, παρέχει στο Υπουργικό Συμβούλιο (άρθρο 6) τη δυνατότητα και την εξουσία έκδοσης Kανονισμών. Επιπλέον, παρέχει στον Υπουργό Υγείας (6Α) τη δυνατότητα «να εκδίδει διατάγματα με τα οποία να τροποποιούνται τα τεχνικά παραρτήματα του νόμου ή των Κανονισμών που εκδίδονται δυνάμει αυτού». Τα άρθρα 6 (γ) και (δ) αφορούν στην παρεμπόδιση της εξάπλωσης και της μετάδοσης «οποιασδήποτε επικίνδυνης μολυσματικής ασθένειας από τη Δημοκρατία ή από οποιαδήποτε τοπική περιοχή εντός της Δημοκρατίας, είτε είναι μολυσμένη τοπική περιοχή είτε όχι, σε οποιαδήποτε τοπική περιοχή εκτός της Δημοκρατίας».

Όσον αφορά δε σε ποινές, το άρθρο 7 προνοεί «φυλάκιση που δεν υπερβαίνει τους έξι μήνες ή σε πρόστιμο που δεν υπερβαίνει τις τετρακόσιες πενήντα λίρες ή και στις δύο αυτές ποινές της φυλάκισης και του προστίμου», αναφερόμενο ρητά σε πρόσωπο το οποίο παραβαίνει οποιοδήποτε από τους Κανονισμούς που εκδίδονται βάσει του Περί Λοιμοκάθαρσης Νόμου.

Εντούτοις, μέχρι στιγμής δεν έχουν εκδοθεί Κανονισμοί ούτε από το Υπουργικό Συμβούλιο, ούτε από τον Υπουργό Υγείας στον οποίο έχει εκχωρηθεί η εξουσία, γεγονός που καθιστά προβληματική την εφαρμογή του συγκεκριμένου άρθρου. «Όσο δεν υπάρχουν Κανονισμοί δεν μπορεί να υπάρχει ποινική ευθύνη με βάση τον Περί Λοιμοκάθαρσης», υποστηρίζουν νομικοί και παραπέμπουν στις διατάξεις του Ποινικού Κώδικα και στις αυστηρότερες ποινές που προβλέπονται για αμέλεια διάδοσης επικίνδυνων νόσων.

Προαπαιτούμενο οι Κανονισμοί
«Για να μπορεί να εφαρμοστεί η ποινή που προβλέπεται στο άρθρο 7 του περί Λοιμοκάθαρσης Νόμου, τον οποίο επικαλείται το Υπουργικό και ο υπουργός Υγείας, θα πρέπει να έχουν εκδοθεί κανονισμοί», υποστηρίζει ο Σίμος Αγγελίδης και προσθέτει ότι «στο παρόν στάδιο δεν φαίνεται να έχουν εκδοθεί Κανονισμοί από το Υπουργικό».

Συνεπώς, όπως εξηγεί, οι Κανονισμοί αποτελούν προαπαιτούμενο και «μέχρι και την έκδοσή τους δεν θα μπορεί να εφαρμοστεί η πρόνοια ότι άτομο το οποίο παραβιάζει τα διατάγματα τα οποία εκδίδονται είτε από τον Υπουργό είτε από το υπουργικό συμβούλιο θα είναι ένοχο αδικήματος το οποίο και θα υπόκειται σε φυλάκιση, μετά από καταδίκη του, που δεν υπερβαίνει τους έξι μήνες ή πρόστιμο το οποίο δεν υπερβαίνει το αντίστοιχο των 450 λιρών σε ευρώ».

Ξεκάθαρες, σε κάθε περίπτωση, παραμένουν οι διατάξεις του Ποινικού Κώδικα

Παράλληλα με την εκχώρηση των εξουσιών του άρθρου 6 (γ) και (δ), με βάση το άρθρο 3 του περί Εκχωρήσεως της ενασκήσεως των Εξουσιών των Απορρεουσών εκ τινός Νόμου (Ν. 23/1962), το υπουργικό Συμβούλιο δύναται να εξουσιοδοτήσει τον αρμόδιο Υπουργό να εκδώσει Κανονισμούς, αναφέρει ο Ηλίας Στεφάνου. Εξηγεί συγκεκριμένα ότι «βάσει του νόμου του 1962 παρέχεται η δυνατότητα έκδοσης Κανονισμών και αυτό φαίνεται ότι έγινε με εκχώρηση των εξουσιών στον υπουργό Υγείας σε προηγούμενη ημερομηνία».

Το υπουργικό έδωσε τη δυνατότητα στον υπουργό με διατάγματα, να εκδίδει Κανονισμούς γενικής φύσης, συνεχίζει και προσθέτει ότι, «οι Κανονισμοί είναι συγκεκριμένοι και όχι γενικής φύσης». Ερωτηθείς κατά πόσον αυτό είναι σύννομο, σημείωσε ότι αυτό θα κριθεί από τη Δικαιοσύνη. «Κατά πόσον αυτή η διαδικασία, δηλαδή της εκχώρησης της δυνατότητας στον υπουργό και κατά πόσον έπρεπε ο υπουργός να εκδώσει γενικής φύσης Κανονισμούς, αποτελεί ζήτημα που αν ποτέ τεθεί ενώπιον Δικαστηρίου, τότε θα αποφασιστεί», αναφέρει.

Νομική υποχρέωση όλων
Παρότι η μη έκδοση Κανονισμών, φαίνεται να καθιστά τις πρόνοιες του άρθρου 7 μία νεφελώδη αποτρεπτική απειλή, κυβερνητικές πηγές σημειώνουν ότι προ της έκδοσης του περί Λοιμοκάθαρσης Διατάγματος ζητήθηκε η συμβουλή και η καθοδήγηση του Γενικού Εισαγγελέα και ότι δεν τίθεται οποιοδήποτε θέμα.

Ξεκάθαρες, σε κάθε περίπτωση, παραμένουν οι διατάξεις του Ποινικού Κώδικα. «Το άρθρο 190 επιτρέπει στο κράτος να κινηθεί εναντίον ατόμου το οποίο παράνομα ή από αμέλεια διαδίδει νόσο επικίνδυνη για τη ζωή», αναφέρει ο κ. Αγγελίδης και συμπληρώνει ότι «τούτο θεωρείται ως πλημμέλημα και η γενική ποινή για τα πλημμελήματα που προβλέπεται με βάση το άρθρο 35, είναι ποινή φυλάκισης που δεν υπερβαίνει τα δύο χρόνια ή χρηματική ποινή που δεν υπερβαίνει το αντίστοιχο των 1500 λιρών σε ευρώ ή και τις δύο αυτές ποινές».

Αναφερόμενος και σε σχετική με το ζήτημα αγγλική νομολογία του 1899, ο κ. Στεφάνου διευκρινίζει ότι «ο καθένας από εμάς, από τη στιγμή που παρουσιάζει οποιαδήποτε χαρακτηριστικά του ιού και ενδέχεται να επηρεάσει άλλους, έχει νομική υποχρέωση να περιορίζεται και να προστατεύει τους υπόλοιπους -σε αντίθετη περίπτωση είναι ένοχος αυτού του αδικήματος».

Διατάγματα καραντίνας
και καθορισμός εξουσιών
Επιπλέον, αξίζει να σημειωθεί ότι το άρθρο 6(ε) του περί Λοιμοκάθαρσης Νόμου, παρέχει στο Υπουργικό Συμβούλιο τη δυνατότητα έκδοσης Κανονισμών για τον καθορισμό των εξουσιών και καθηκόντων λειτουργών που δυνατό να τους ανατεθεί η εφαρμογή τους, ενώ ενδεικτικές του εύρους των εξουσιών που μπορούν να δοθούν στους λειτουργούς είναι οι πρόνοιες του άρθρου 3, του περί Λοιμοκάθαρσης και Τελωνείων Νόμου (κεφ. 295).

Τέτοια εξουσία, η οποία θα δίνει τη δυνατότητα έκδοσης Διαταγμάτων καραντίνας σε Δικαστές, θα μπορούσε σύμφωνα με τον κ. Αγγελίδη να περιληφθεί στους Κανονισμούς, ώστε να μην μπορεί να αμφισβητηθεί και παραπέμπει σε σχετικές αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου όπου η επιβολή καραντίνας κρίθηκε ότι επηρέαζε το δικαίωμα στην ιδιωτική ζωή και στην ελευθερία (Enhorn v. Sweden, αίτηση αρ. 56529/00, ημερ. 25.01.2005, ECHR 2005).

Επιπρόσθετα, δεν έχει κηρυχθεί μολυσματική περιοχή με βάση το άρθρο 2 και δεν έχει εκδοθεί γνωστοποίηση. Υπενθυμίζεται ότι στις 21 Φεβρουαρίου, δυνάμει κανονιστικής διοικητικής πράξης (74/20) εκδόθηκε Διάταγμα, με το οποίο τροποποιήθηκε το παράρτημα των περί Λοιμοκάθαρσης (Δημόσιας Υγείας) Κανονισμών δια της προσθήκης του κορωνοΐού Covid – 19 και, ετεροχρονισμένα, του MERS.

TagsΑγγελίδηςΔιάταγμαΙωάννουκορωνοϊόςΠοινικός ΚώδικαςΣτεφάνουΥπουργικό
Previous Article

ΔΕΕ: Αυστηρά μέτρα λόγω πανδημίας

Next Article

Δ. Ιωαννίδης: Αυτά είναι τα μέτρα που ...

0
Shares
  • 0
  • +
  • 0
  • 0
  • 0

Related articles More from author

  • Αποφάσεις

    Διοικητικό: Έδωσε τέλος στη διαμάχη για το Άρθρο 14

    19 Απριλίου, 2020
    By Νάταλι Μιχαηλίδου
  • Ex Parte

    «Αναπάντεχα θετική η απόφαση του Ανωτάτου»

    1 Μαΐου, 2020
    By Νάταλι Μιχαηλίδου
  • Ανακοινώσεις

    Σε ρυθμούς… πανδημίας η λειτουργία των Δικαστηρίων

    16 Μαρτίου, 2020
    By Νάταλι Μιχαηλίδου
  • Αποφάσεις

    Συνταγματάρχες ήθελαν προαγωγή «κατ’ απόλυτον εκλογήν»

    7 Φεβρουαρίου, 2020
    By Νάταλι Μιχαηλίδου
  • Νομοθετικά

    Πράσινη Γραμμή – Ο υφιστάμενος κώδικας εφαρμογής του κανονισμού

    27 Νοεμβρίου, 2019
    By Νάταλι Μιχαηλίδου
  • Νομοθετικά

    Κατά παραγγελία νομοσχέδιο για σφαγή Κοσέρ

    14 Απριλίου, 2020
    By Νάταλι Μιχαηλίδου

You may interested

  • ΑγορεύσειςΜεταρρύθμιση

    Θεσμικές αλλαγές στη βάση αρχών και όχι συναλλαγών

  • Μεταρρύθμιση

    Το Ανώτατο παραμένει αν(εξ)έλεγκτο

  • Μεταρρύθμιση

    Τρέχουν για τη μεταρρύθμιση – Το έγγραφο Κληρίδη και ο ρόλος Ιωνά

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ

Ex Parte

Γιατί μας γράφει ο Αναστασιάδης;

O Νίκος Αναστασιάδης ένα θέμα με τον Γκέμπελς το έχει. Σε δύο περιπτώσεις, στις 28.01.21 σε διάγγελμα του και στις 20.05.21 σε ανάρτηση του στο tweeter, μίλησε για τις πρακτικές ...
  • Πολιτικά παιχνίδια στη Βουλή ή σοβαρότητα;

    By Νάταλι Μιχαηλίδου
    28 Μαΐου, 2021
  • Τελικά, ψηφίζουμε entertainers;

    By Νάταλι Μιχαηλίδου
    27 Μαΐου, 2021
  • Στο παρά πέντε της κάλπης, Συμβούλιο κατά της διαφθοράς

    By Νάταλι Μιχαηλίδου
    27 Μαΐου, 2021
  • Δίκη-εξπρές για τους Ανεξάρτητους, ενόψει δημοτικών εκλογών

    By Νάταλι Μιχαηλίδου
    21 Μαΐου, 2021

Χρήσιμοι Σύνδεσμοι

  • Ανώτατο Δικαστήριο
  • Νομική Υπηρεσία
  • Υπουργείο Δικαιοσύνης
  • Διεθνές Δικαστήριο

Επικοινωνία

[email protected]

Timeline

  • 4 Ιουνίου, 2021

    Γιατί μας γράφει ο Αναστασιάδης;

  • 28 Μαΐου, 2021

    Πολιτικά παιχνίδια στη Βουλή ή σοβαρότητα;

  • 27 Μαΐου, 2021

    Τελικά, ψηφίζουμε entertainers;

  • 27 Μαΐου, 2021

    Στο παρά πέντε της κάλπης, Συμβούλιο κατά της διαφθοράς

  • 21 Μαΐου, 2021

    Δίκη-εξπρές για τους Ανεξάρτητους, ενόψει δημοτικών εκλογών

SoundCloud

© Copyright De Jure. All rights reserved. | Developed by OPEN SOLUTIONS