De Jure

Main Menu

  • Μεταρρύθμιση
  • Αποφάσεις
  • Νομοθετικά
  • Αγορεύσεις
  • Ex Parte
    • De Jure
    • De Facto
    • Ενσταντανέ
  • Προφίλ
    • Συνέντευξη
    • Παρουσίαση
    • Ανακοινώσεις
    • Εκδηλώσεις
    • Βιβλιοθήκη
  • Podcasts

logo

  • Μεταρρύθμιση
    • Τρέχουν για τη μεταρρύθμιση – Το έγγραφο Κληρίδη και ο ρόλος Ιωνά

      1 Νοεμβρίου, 2020
      0
    • Κληρίδης Vs Κορφιώτης: Ανταλλάζουν αιχμές για τη μεταρρύθμιση

      12 Οκτωβρίου, 2020
      0
    • Μεταρρύθμιση: Δεν περιμένει τους δικηγόρους η Βουλή

      27 Αυγούστου, 2020
      0
    • Θεσμικές αλλαγές στη βάση αρχών και όχι συναλλαγών

      28 Ιουλίου, 2020
      0
    • Επέστρεψαν στο υπ. Δικαιοσύνης τα νομοσχέδια της μεταρρύθμισης

      24 Ιουλίου, 2020
      0
    • Ανώτατο: Προσβλητικές οι αναφορές για το Δικαστικό Συμβούλιο

      20 Ιουνίου, 2020
      1
    • Ενστάσεις ΠΔΣ για τη μεταρρύθμιση - Επιστολή προς Ν. Αναστασιάδη

      18 Ιουνίου, 2020
      0
    • Ώρα μηδέν για Δικαιοσύνη

      4 Νοεμβρίου, 2019
      0
    • Το Ανώτατο παραμένει αν(εξ)έλεγκτο

      3 Νοεμβρίου, 2019
      0
  • Αποφάσεις
    • Δίκη-εξπρές για τους Ανεξάρτητους, ενόψει δημοτικών εκλογών

      21 Μαΐου, 2021
      0
    • Το νέο (επικίνδυνο) δόγμα του Ανωτάτου

      5 Νοεμβρίου, 2020
      0
    • «Αδειάζει» Σιζόπουλο το Δικαστήριο – Τα κόμματα ελέγχονται

      11 Οκτωβρίου, 2020
      0
    • Στο Εφετείο εναντίον της κόρης του για θέμα... διδάκτρων

      11 Σεπτεμβρίου, 2020
      0
    • Αιτητής ασύλου στη φυλακή για βιασμό Λετονής

      10 Αυγούστου, 2020
      0
    • Στο κελί 26χρονος για παιδική πορνογραφία

      8 Αυγούστου, 2020
      0
    • Υπόθεση παιδοκτόνου: Το εύρημα που σόκαρε το Δικαστήριο

      5 Αυγούστου, 2020
      0
    • «Είμαι βουλευτής… δεν μπορείτε να με καταγγείλετε»

      31 Ιουλίου, 2020
      0
    • Παραμερίστηκε απόφαση υπέρ ασφαλιστικής εταιρείας

      28 Ιουλίου, 2020
      0
  • Νομοθετικά
    • Στο παρά πέντε της κάλπης, Συμβούλιο κατά της διαφθοράς

      27 Μαΐου, 2021
      0
    • Θ. Ανδρέου: Μπάζει η απόφαση για πόθεν έσχες Παμπορίδη

      4 Μαΐου, 2021
      0
    • Α. Αδάμου: Ουδέν μεμπτόν στο πόθεν έσχες Παμπορίδη

      30 Απριλίου, 2021
      0
    • «Αδιανόητο πρώην υπουργός να κρύβεται πίσω από εταιρείες»

      29 Απριλίου, 2021
      0
    • Βουλή: Στο εκτελεστικό η διαφάνεια με απόφαση-αίσχος

      27 Απριλίου, 2021
      0
    • Ανήλικοι παραβάτες: Ψηφίστηκε ο Νόμος, ανέτοιμο το κράτος

      11 Απριλίου, 2021
      0
    • Δ. Ιωαννίδης: Ευθύνες με… παρελθόν για το μακελειό στους Εργάτες

      18 Φεβρουαρίου, 2021
      0
    • Μισθός 60% στον ιδιωτικό τομέα, 100% στο Δημόσιο

      8 Φεβρουαρίου, 2021
      0
    • Ζ. Κουλίας – Κ. Ευσταθίου: Παρανομεί η Βουλή, λόγω ασυλίας

      30 Ιανουαρίου, 2021
      0
  • Αγορεύσεις
    • «SafePass» και αστυνομικός έλεγχος: Μπορεί να εφαρμοστεί;

      12 Μαΐου, 2021
      0
    • Η Δικαιοσύνη που δεν ήρθε ποτέ για τον Αλέκο Κωνσταντινίδη

      17 Φεβρουαρίου, 2021
      0
    • Οι επτά πληγές της διαφθοράς

      18 Οκτωβρίου, 2020
      0
    • Αναγκαία η προστασία των βουλευτών από το προνόμιο της ασυλίας;

      17 Οκτωβρίου, 2020
      0
    • Η αρχή της Διαφάνειας δημιουργεί υποχρεώσεις στους δικηγόρους;

      14 Οκτωβρίου, 2020
      0
    • Οι δύο όψεις του κυπριακού
      «στρατο-σκεπτικισμού»
      …και η ρεαλιστική απάντηση

      7 Σεπτεμβρίου, 2020
      0
    • Στις ελληνικές καλένδες οι συστάσεις του IPA

      9 Αυγούστου, 2020
      0
    • Θεσμικές αλλαγές στη βάση αρχών και όχι συναλλαγών

      28 Ιουλίου, 2020
      0
    • Οι πολιτικές επιπτώσεις των πανδημιών

      7 Απριλίου, 2020
      0
  • Ex Parte
    • Γιατί μας γράφει ο Αναστασιάδης;

      4 Ιουνίου, 2021
      0
    • Πολιτικά παιχνίδια στη Βουλή ή σοβαρότητα;

      28 Μαΐου, 2021
      0
    • Τελικά, ψηφίζουμε entertainers;

      27 Μαΐου, 2021
      0
    • Υποψήφιε βουλευτή και υποψήφια βουλεύτρια, σου συστήνω τον Henry

      18 Μαΐου, 2021
      0
    • Nέα Πρόταση στο Κυπριακό

      30 Απριλίου, 2021
      0
    • Σώζεται η δημοκρατία στην Κυπριακή Δημοκρατία;

      14 Μαρτίου, 2021
      0
    • Ανοικτή επιστολή προς υποψήφιους ψηφοφόρους

      4 Μαρτίου, 2021
      0
    • Όλοι είναι ίσοι ενώπιον του Νόμου (στη Γαλλία)

      4 Μαρτίου, 2021
      0
    • Πώς η Κύπρος επιλέγει τους ηγέτες της;

      25 Φεβρουαρίου, 2021
      0
    • De Jure
    • De Facto
    • Ενσταντανέ
  • Προφίλ
    • Συνέντευξη
    • Παρουσίαση
    • Ανακοινώσεις
    • Εκδηλώσεις
    • Βιβλιοθήκη
  • Podcasts
Ex Parte
Home›Ex Parte›Κρατικός προϋπολογισμός 2021: Το ενδεχόμενο της καταψήφισης

Κρατικός προϋπολογισμός 2021: Το ενδεχόμενο της καταψήφισης

By Νάταλι Μιχαηλίδου
17 Δεκεμβρίου, 2020
432
0
Share:

Είναι γεγονός ότι η εξαγγελία του ΔΗΚΟ για καταψήφιση του προϋπολογισμού φέρνει την κυβέρνηση σε δύσκολη θέση. Η μη ψήφιση του προϋπολογισμού από το ΔΗΚΟ αυτόματα καθιστά υπεύθυνα τα υπόλοιπα κόμματα που έχουν διακηρυγμένη πρόθεση να τον καταψηφίσουν; Ή μήπως η κυβέρνηση έχει την ευθύνη της διασφάλισης της πλειοψηφίας μέσω επίτευξης ελάχιστων συγκλίσεων;

Του Χάρη Ιωσηφίδη*

Σε μία προεδρική δημοκρατία όπου σύμφωνα με το Σύνταγμα ο προϋπολογισμός χρειάζεται την έγκριση της Βουλής, όταν μία κυβέρνηση δεν έχει εξασφαλισμένη την κοινοβουλευτική πλειοψηφία, πάντα θα έπρεπε όταν έρχεται η ώρα του προϋπολογισμού να είναι ορατός ο κίνδυνος καταψήφισης. Διότι το Σύνταγμα επιτρέπει την καταψήφιση. Διαφορετικά ο συνταγματικός νομοθέτης θα ρύθμιζε το θέμα διαφορετικά. Η στάση κάποιων κομμάτων , και συγκεκριμένα του ΔΗΚΟ, δεν άφησε ποτέ να γίνει αυτό. Όλη αυτή η συζήτηση έπρεπε, κατά την άποψή μου, να θεωρείται φυσιολογική και δεν θα έπρεπε να ακούγεται ότι πρόκειται για «κρίση που δεν έχει ξαναγίνει από το 1963». Συμπερασματικά, η κυβέρνηση θα έπρεπε πάντα να προσπαθεί να επιτύχει συγκλίσεις και να μην επαναπαύεται στη στάση του ΔΗΚΟ και του κάθε ΔΗΚΟ.

Σύμφωνα με την ανάλυση συνταγματολόγων, σε προεδρικό σύστημα όπως το δικό μας, ο ρόλος της Βουλής είναι ο έλεγχος των δαπανών μέσω της ψήφισης του προϋπολογισμού και όχι η άσκηση πίεσης επί της εκτελεστικής εξουσίας για άλλους σκοπούς. Με βάση αυτή την ερμηνεία υπάρχει το παράδοξο ότι ενώ ο συνταγματικός νομοθέτης θεώρησε ότι ο προϋπολογισμός πρέπει να ψηφίζεται με νόμο (ελεύθερα τα κόμματα να ψηφίσουν υπέρ, κατά ή αποχή), εντούτοις η Βουλή είναι υποχρεωμένη να υπερψηφίζει τον νόμο αυτό.

Η κυβέρνηση αντί να εξαπολύει δημόσιες κατηγορίες κατά των κομμάτων που δεν μπορούν να ταυτιστούν με την πολιτική της, θα έπρεπε να καταβάλει προσπάθεια για συγκλίσεις.

Η δικαιολόγηση αυτής της θέσης εδράζεται στην ανάλυση ότι σε ένα προεδρικό σύστημα που βασίζεται στην αρχή διάκρισης των εξουσιών, όπως είναι το δικό μας, η εκτελεστική εξουσία είναι ανεξάρτητη, άρα δεν πρέπει να εξαρτάται από την κοινοβουλευτική. Συνεπώς, μπορεί να δρα με έλεγχο από τη Βουλή όσον αφορά τις δαπάνες, αλλά όχι καθ’ υπόδειξη της βουλής όσον αφορά θέματα που άπτονται της εκτελεστικής εξουσίας. Δηλαδή θα πρέπει να αφήνεται το περιθώριο στην εκτελεστική να υλοποιεί τις πολιτικές της. Αυτό σημαίνει ότι η κοινοβουλευτική εξουσία πρέπει να ασκεί τα καθήκοντα ελέγχου της καλή τη πίστη, χωρίς να ξεπερνά κάποια όρια που να συνιστούν καταπάτηση της αρχής διάκρισης των εξουσιών.

Πάντως, το Σύνταγμα παρέχει τη λύση στην κυβέρνηση για τους επόμενους δύο μήνες. Μετά, η κατάσταση καθίσταται προβληματική καθότι δεν υπάρχει ρητή πρόνοια στο Σύνταγμα που να επιτρέπει στην εκτελεστική εξουσία να διενεργεί δαπάνες χωρίς έγκριση από τη Βουλή. Μέχρι τέλος Φεβρουαρίου όμως, η κυβέρνηση έχει τη δυνατότητα διερεύνησης πιθανών συγκλίσεων. Η κυβέρνηση αντί να εξαπολύει δημόσιες κατηγορίες κατά των κομμάτων που δεν μπορούν να ταυτιστούν με την πολιτική της, θα έπρεπε να καταβάλει προσπάθεια για συγκλίσεις. Ίσως η κυβέρνηση να επιδιώκει να κερδίσει τουλάχιστον στο επικοινωνιακό κομμάτι, ώστε να μη χρειαστούν μεγάλες εκπτώσεις στις πολιτικές της που προωθεί μέσω του προϋπολογισμού.

Εκκρεμεί το ερώτημα τι θα συμβεί εάν δεν περάσει ο προϋπολογισμός μετά και την ψήφιση του δεύτερου δωδεκατημορίου. Στο ερώτημα αυτό έχει ενσκήψει ο γνωστός Κύπριος συνταγματολόγος Σαρίπολος στις αρχές του προηγούμενου αιώνα. Ανέφερε ότι σε περίπτωση που παρουσιαστεί τέτοιο ενδεχόμενο υπάρχει η διέξοδος του δικαίου της ανάγκης. Τη θέση αυτή επανέλαβε το 1982 και ο πρώην Γενικός Εισαγγελέας Κρίτων Τορναρίτης. Ο Πρόεδρος θα μπορούσε να κάνει επίκληση του δικαίου της ανάγκης, η οποία αναγνωρίζεται ως συνταγματική αρχή, για να επιτρέψει στην εκτελεστική εξουσία να διενεργήσει δαπάνες χωρίς να εξασφαλιστεί η έγκριση από τη Βουλή. Με αυτό τον τρόπο το κράτος και οι θεσμοί συνεχίζουν να λειτουργούν και αποφεύγεται η παύση λειτουργίας και a fortiori η κατάρρευσή του. Αυτή η λύση ικανοποιεί και την αρχή βάσει της οποίας «το Σύνταγμα υφίσταται για την πολιτεία και όχι η πολιτεία για το Σύνταγμα».

Πάντως, θεωρείται θεμιτό σε ένα δημοκρατικό σύστημα να δοκιμάζονται τα όρια του Συντάγματος. Γίνεται συζήτηση, δημιουργείται προηγούμενο, όλοι γίνονται σοφότεροι. Και η σοφία αυτή μπορεί να χρησιμεύσει στο μέλλον για χειρότερες ενδεχομένως καταστάσεις.

Το συνταγματικό αυτό κώλυμα αντιμετωπίστηκε και στις ΗΠΑ, όπου είχε προκληθεί κυβερνητικό λουκέτο για πέραν του ενός μήνα το 2019. Στο Βέλγιο δεν υπήρχε κυβέρνηση για πέραν των 18 συνεχόμενων μηνών και πολλοί έχουν να το λένε ότι ποτέ δεν είχε λειτουργήσει καλύτερα το κράτος.

Σε κάθε περίπτωση, υπάρχει πάντα η διέξοδος με το δίκαιο της ανάγκης βάσει του οποίου η κυβέρνηση θα μπορεί να προβαίνει σε δαπάνες χωρίς την έγκριση της Βουλής, επικαλούμενη τον κίνδυνο παύσης λειτουργίας του κράτους.

*Νομικός-Δικηγόρος
Κοινοβουλευτικός συνεργάτης
Κίνημα Οικολόγων – Συνεργασία Πολιτών

TagsΒουλήΔίκαιο της ανάγκηςπροϋπολογισμόςΣύνταγμα
Previous Article

Σκάνδαλο Chrysomare: Μπάζει και η πολεοδομική άδεια ...

Next Article

Χρυσές δωρεές στον ΔΗΣΥ από… Salem, Tarek, ...

0
Shares
  • 0
  • +
  • 0
  • 0
  • 0

Related articles More from author

  • Νομοθετικά

    Βουλή: Στο εκτελεστικό η διαφάνεια με απόφαση-αίσχος

    27 Απριλίου, 2021
    By Νάταλι Μιχαηλίδου
  • Αποφάσεις

    Το νέο (επικίνδυνο) δόγμα του Ανωτάτου

    5 Νοεμβρίου, 2020
    By Νάταλι Μιχαηλίδου
  • Νομοθετικά

    Ζ. Κουλίας – Κ. Ευσταθίου: Παρανομεί η Βουλή, λόγω ασυλίας

    30 Ιανουαρίου, 2021
    By Νάταλι Μιχαηλίδου
  • Νομοθετικά

    Θ. Ανδρέου: Μπάζει η απόφαση για πόθεν έσχες Παμπορίδη

    4 Μαΐου, 2021
    By Νάταλι Μιχαηλίδου
  • Podcasts

    Επεισόδιο 02 – Θεοφάνης Ανδρέου

    24 Οκτωβρίου, 2020
    By Νάταλι Μιχαηλίδου
  • Νομοθετικά

    Α. Αδάμου: Ουδέν μεμπτόν στο πόθεν έσχες Παμπορίδη

    30 Απριλίου, 2021
    By Νάταλι Μιχαηλίδου

You may interested

  • ΑγορεύσειςΜεταρρύθμιση

    Θεσμικές αλλαγές στη βάση αρχών και όχι συναλλαγών

  • ΑνακοινώσειςΜεταρρύθμιση

    Ανώτατο: Προσβλητικές οι αναφορές για το Δικαστικό Συμβούλιο

  • ΜεταρρύθμισηΝομοθετικά

    Επέστρεψαν στο υπ. Δικαιοσύνης τα νομοσχέδια της μεταρρύθμισης

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ

Ex Parte

Γιατί μας γράφει ο Αναστασιάδης;

O Νίκος Αναστασιάδης ένα θέμα με τον Γκέμπελς το έχει. Σε δύο περιπτώσεις, στις 28.01.21 σε διάγγελμα του και στις 20.05.21 σε ανάρτηση του στο tweeter, μίλησε για τις πρακτικές ...
  • Πολιτικά παιχνίδια στη Βουλή ή σοβαρότητα;

    By Νάταλι Μιχαηλίδου
    28 Μαΐου, 2021
  • Τελικά, ψηφίζουμε entertainers;

    By Νάταλι Μιχαηλίδου
    27 Μαΐου, 2021
  • Στο παρά πέντε της κάλπης, Συμβούλιο κατά της διαφθοράς

    By Νάταλι Μιχαηλίδου
    27 Μαΐου, 2021
  • Δίκη-εξπρές για τους Ανεξάρτητους, ενόψει δημοτικών εκλογών

    By Νάταλι Μιχαηλίδου
    21 Μαΐου, 2021

Χρήσιμοι Σύνδεσμοι

  • Ανώτατο Δικαστήριο
  • Νομική Υπηρεσία
  • Υπουργείο Δικαιοσύνης
  • Διεθνές Δικαστήριο

Επικοινωνία

[email protected]

Timeline

  • 4 Ιουνίου, 2021

    Γιατί μας γράφει ο Αναστασιάδης;

  • 28 Μαΐου, 2021

    Πολιτικά παιχνίδια στη Βουλή ή σοβαρότητα;

  • 27 Μαΐου, 2021

    Τελικά, ψηφίζουμε entertainers;

  • 27 Μαΐου, 2021

    Στο παρά πέντε της κάλπης, Συμβούλιο κατά της διαφθοράς

  • 21 Μαΐου, 2021

    Δίκη-εξπρές για τους Ανεξάρτητους, ενόψει δημοτικών εκλογών

SoundCloud

© Copyright De Jure. All rights reserved. | Developed by OPEN SOLUTIONS