Επαρχιακό Λευκωσίας: Ουδέν μεμπτόν για Αθανάσιο
Όπως είναι νομολογημένο, το Δικαστήριο δεν είναι υποχρεωμένο να επαναλάβει το σύνολο της μαρτυρίας ή να αναφερθεί σε κάθε πτυχή της. Εκείνο που απαιτείται είναι ο ορθός προσδιορισμός των επίδικων θεμάτων, η σύνοψη του ουσιώδους μέρους της μαρτυρίας, ο συσχετισμός με τις διαπιστώσεις και τα συμπεράσματα καθώς και η συνάρτηση της απόφασης με τα επίδικα θέματα και τα συμπεράσματα του Δικαστηρίου. Βλ., μεταξύ άλλων, Chr. Zanettos Constructions Ltd v Phoenix Constructions Ltd (1998) 1 AAΔ 923, G. και K. Exclusive Fashions Ltd v Παπαδόπουλου κ.α (2001) 1 (Α) ΑΑΔ 88, 92, Al Ittihad Al Watani κ.α. v Παπαδόπουλου (2000) 1 (Γ) ΑΑΔ 1924, 1936-1937. Εφαρμόζοντας τις εν λόγω αρχές, το Δικαστήριο θα αναφερθεί στα σημεία της μαρτυρίας που το ίδιο θεωρεί ως σημαντικά και καθοριστικά.
Έκθεση απαιτήσεως
Καταγράφονται πιο κάτω τα σημαντικά σημεία και ισχυρισμοί της Έκθεσης Απαίτησης οι οποίοι αμφισβητούνται και δεν περιλαμβάνονται στην ενότητα «Μη Αμφισβητούμενα Γεγονότα», πιο κάτω.
- Οι Ενάγοντες μετά του υιού και της θυγατέρας τους, παραδοσιακά, και μέχρι την απομάκρυνση του υιού από τον πυρήνα της οικογένειας, αποτελούσαν μία στενά συνδεδεμένη καθόλα οικογένεια, διατηρώντας τακτικές οικογενειακές επαφές και ζώντας, από κάθε άποψη, σαν αγαπημένη οικογένεια.
- Κατά ή περί το έτος 2002, ο Εναγόμενος 1, με διάφορους τρόπους και επαφές, υποσχέσεις και ψυχολογική επιρροή και μεθόδους προσηλυτισμού, πέτυχε να προσηλυτίσει τον υιό προς το μοναχισμό, με αποτέλεσμα ο υιός να εισαχθεί στο Μοναστήρι Μαχαιρά με στόχο να αναδειχθεί σε μοναχό. Παρομοίως, ευθύνες φέρουν και οι Εναγόμενοι 2-4.
- Συγκεκριμένα, ο Εναγόμενος 1, με την πρόφαση «ομιλιών» για προειδοποίηση των νέων από θρησκευτικές αιρέσεις ή άλλους κινδύνους που απειλούν τη νεολαία, εισχώρησε στο χώρο του Πανεπιστημίου Κύπρου.
- Με τη βοήθεια συνεργατών του, ο Εναγόμενος 1, επέλεξε τον υιό σαν «στόχο» και πέτυχε με διάφορους τρόπους να κερδίσει τη φιλία του. Παρουσιάστηκε στον υιό ως προφήτης και μέντορας, ως γέροντας δάσκαλος ο οποίος προσέφερε τη λύση σε όλα τα προβλήματα του Υιού, την εμπιστοσύνη του οποίου κέρδισε προσφέροντας του «ασφάλεια» και τη διασφάλιση του «πνευματικού» πατέρα.
- Στη συνέχεια, ακολούθησαν εξομολογήσεις τακτικής φύσεως αλλά και εξαντλητικής μορφής διάφορες κολακείες, υποσχέσεις και νουθεσίες. Περαιτέρω, επετεύχθη η καθυπόταξη του Υιού με νηστείες, αγρυπνία, πολύωρη προσευχή, ανάγνωση πατερικών βιβλίων και ο υιός πείσθηκε να απόσχει από τα «κόσμια» και ότι με τον τρόπο αυτόν, ακολουθεί μία «σωστή πορεία», βάζοντας, επιτέλους, τάξη και πειθαρχεία στην πνευματική του ζωή.
- Σταδιακά, ο υιός απεκόπη κατά την περίοδο 2002-2007 από τις κοινωνικές δραστηριότητες του, τον αθλητισμό, το δεσμό του και την οικογένειά του. Στον υιό, δημιουργήθηκαν ενοχές με αποτέλεσμα να του υποδειχθεί ότι μόνο ο «Γέροντας» (Εναγόμενος 1), με την πορεία που είχε συστήσει στον υιό, μπορούσε να τον σώσει. Δημιουργήθηκαν φαντασιώσεις στον υιό, δαίμονες και η μόνη ενδεδειγμένη θεραπεία που του υπεδείχθη, είναι ο μοναχισμός και για να συγχωρεθεί ο υιός από τις δικές του αμαρτίες, των γονέων του και των απογόνων της οικογένειάς του, μέχρι 7ης γενεάς.
- Με έντεχνο τρόπο επετεύχθη ο πλήρης έλεγχος της σκέψης του υιού και του περιβάλλοντός του, με αποτέλεσμα να επιτευχθεί ο στόχος απομάκρυνσης του από την οικογένειά του και τον πυρήνα της οικογένειάς του και να ασπασθεί το μοναχισμό όπου οι συνθήκες διαβίωσης είναι αναχρονιστικές και απάνθρωπες. Μεταξύ άλλων, απαγορεύεται η έξοδος από το Μοναστήρι, παρακολουθούνται οι επισκέψεις και οι συνομιλίες με τους γονείς του αλλά και συγγενικά πρόσωπα. Ο δε υιός υπεβλήθη σε ειδική ενδυμασία, διατροφή και συνεχίζει να υποβάλλεται σε συνεχή συστηματική στέρηση ύπνου και σε υποβολή ότι θα πρέπει να μεταβιβάσει την περιουσία του στο Μοναστήρι.
- Είναι η θέση των Εναγόντων ότι, με τις πράξεις και/ή παραλείψεις των Εναγομένων, οι Ενάγοντες έχουν υποστεί ζημία καθότι παραβιάστηκαν τα ατομικά δικαιώματά τους όπως αυτά κατοχυρώνονται από το Σύνταγμα της Κυπριακής Δημοκρατίας, τη νομολογία του Ανωτάτου Δικαστηρίου και την Ευρωπαϊκή Σύμβαση για την Προστασία των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων (ΕΣΔΑ). Σχετικές λεπτομέρειες εξειδικεύονται στην Ε/Α.
- Οι Ενάγοντες ισχυρίζονται ότι, ο υιός, σαν αποτέλεσμα πλύσης εγκεφάλου και προσηλυτισμού, ουσιαστικά κατακρατείται ενάντια στη γνήσια ελεύθερη βούληση του από τους Εναγομένους 1-4, στη Μονή Μαχαιρά ως δόκιμος και επί δοκιμασία μοναχός και τούτο παρά τη θέλησή του.
- Περαιτέρω, οι Ενάγοντες ισχυρίζονται ότι, η Κυπριακή Δημοκρατία, δια των θεσμικών οργάνων της παρέλειψε να συστήσει οποιαδήποτε νομοθεσία ή νομοθετικά μέτρα ή πρακτικές ή διοικητικά μέτρα με τα οποία να κατοχυρώνεται το δικαίωμα στην οικογενειακή ζωή όπως τούτο κατοχυρώνεται από το Άρθρο 15, του Συντάγματος και την ΕΣΔΑ.
Οι υπερασπίσεις των εναγομένων
Με χωριστές Υπερασπίσεις από τους δικηγόρους που τους εκπροσωπούν, αλλά με κοινή γραμμή οι Εναγόμενοι αρνούνται την απαίτηση στο σύνολό της. Ήγειραν διάφορες προδικαστικές ενστάσεις οι οποίες όμως δεν αντιμετωπίστηκαν και αποφασίστηκαν στο προδικαστικό στάδιο της διαδικασίας. Θεωρούν τους ισχυρισμούς των Εναγόντων ως ανεδαφικούς και ισχυρίζονται ότι ο Υιός αυτόβουλα και/ή συνειδητά και/ή με πλήρη επίγνωση των αποφάσεών του επέλεξε και/ή αποφάσισε να αλλάξει τρόπο ζωής και να γίνει μοναχός. Επιπρόσθετα αρνούνται τη συμπεριφορά που οι Ενάγοντες αποδίδουν στους Εναγομένους 1-4.
Μη αμφισβητούμενα γεγονότα
Για το πιο κάτω έχει προσαχθεί μαρτυρία η οποία δεν έχει αμφισβητηθεί:
- Οι Ενάγοντες είναι αντρόγυνο και έχουν 2 παιδιά, τον υιό και τη θυγατέρα τους, (ΜΕ6).
- Ο Εναγόμενος 1 είναι ο Μητροπολίτης Λεμεσού (στο εφεξής «ο Γέροντας»).
- Ο Εναγόμενος 2 είναι ο Ηγούμενος της Ιεράς Μονής Μαχαιρά η οποία λειτουργεί συμφώνως του Καταστατικού Χάρτη της Αγιωτάτης Εκκλησίας της Κύπρου, (1979 και τώρα 2010 (Τ.3).
- Η Εναγομένη 3, είναι η Μονή Μαχαιρά.
- Η Εναγομένη 4, είναι η Εκκλησία της Κύπρου.
- Οι Εναγόμενοι 1-4 είναι φυσικά και/ή νομικά πρόσωπα που υφίστανται δυνάμει του Καταστατικού Χάρτη της Αγιωτάτης Εκκλησίας της Κύπρου και δυνάμει του Άρθρου 110, του Συντάγματος της Κυπριακής Δημοκρατίας.
- Ο Εναγόμενος 5, είναι ο Γενικός Εισαγγελέας της Δημοκρατίας, υπεύθυνος για τις πράξεις και/ή παραλείψεις των υπαλλήλων, υπηρετών και/ή αρχών της Δημοκρατίας δυνάμει του Συντάγματος και/ή προνοιών του Περί Δικαστηρίων Νόμου, 14/1960.
- Ο υιός γεννήθηκε στη Λευκωσία στις 29.9.1973 και είχε βαφτιστεί με το κοσμικό όνομα, Γ.
- Φοίτησε στο Δημοτικό, Γυμνάσιο, Λύκειο, όπου ακολούθησε τον Οικονομικό Κλάδο Σπουδών, αποφοιτώντας πάντοτε με βαθμό «Άριστα».
- Υπηρέτησε τη στρατιωτική του θητεία όπου έτυχε του βαθμού του Ανθυπολοχαγού.
- Μεταξύ των ετών 1993-1996 φοίτησε σε Πανεπιστήμιο στην Αγγλία παίρνοντας τον τίτλο Bachelor of Arts in Economics with Honours.
- Μετά απόκτησε μεταπτυχιακό τίτλο στο Master in Economics (MSc).
- Κατά τη διάρκεια της πιο πάνω φοίτησής του, ασθένησε με πυώδεις αμυγδαλές, μόλυνση που ήταν πολύ σοβαρή και χρειάστηκε σχεδόν ένα μήνα για να αναρρώσει. (Τελικά, επειδή το πρόβλημα αυτό ξαναπαρουσιάστηκε, στις αρχές του 2000 υπεβλήθηκε σε εγχείρηση αφαίρεσης αμυγδαλών).
- Στη συνέχεια, παρά το γεγονός ότι είχε καταφέρει να συμπληρώσει επιτυχώς τη μεταπτυχιακή διατριβή του, απέτυχε στις τελικές εξετάσεις σε δύο από τα 4 μαθήματα, γι΄ αυτό έπρεπε, με βάση τους κανονισμούς του πανεπιστημίου, την επόμενη χρονιά να παρακαθίσει σε 3 από τα 4 μαθήματα.